tisdag 18 december 2012

Damen med tårtan

Jag har fått ett nytt epitet. Jag är numer La Senora con la tarta. Det vill säga: Damen med tårtan.

Det hela började min andra dag i Las Palmas. Jag och mitt sällskap sitter ute och har just avnjutit 2 rätter av den 3 rätters lunch vi beställt. Jag har stora bryderier kring vad jag ska välja till dessert. Det finns glass, chokladmuffins och ”tarta”, dvs tårta.

Jag älskar en god dessert. Men tycker det är en väsentlig skillnad mellan ett ypperligt bakverk och en endast sockerstinn produkt. Och jag vill ha det ypperliga! Så jag funderar, vänder, vrider, pratar med mitt sällskap om detta viktiga beslut. Jag har nästan bestämt mig för att ta det säkra för det osäkra. Dvs ta den där chokladmuffinsen trots att mitt begär säger ”TÅRTA”.

Snett bredvid mig sitter ett par. Precis innan servitören hinner komma fram till vårt bord för att ta upp vår beställning på dessert ser jag att paret tagit in varsin bit av denna ”tarta”. Jag inser att nu har jag chansen. Att få veta vad jag ska beställa. Fokus är vad som gäller!

Jag släpper inte kvinnan med blicken när hon stoppar den första skeden tårta i munnen. Jag väntar, flera millisekunder, håller andan. När hon njutningsfullt blundar och säger mmmm, vågar jag andas igen.

Det är då hon öppnar ögonen och möter min blick. Först blir hon lite generad. Jag ler glatt och gör frågande tummen upp. Hon svarar med att forma tum- och pekfingret till ett ”o” och sedan utbrister hon ”Excelente”!

Jag beställer min tarta och den är precis så fantastisk kvinnans reaktion visat. Choklad med ett uns bitterhet(kaffe eller sprit) möter mjuk grädde och karamell. Totalt underbart! Jag sjunker in i njutningen.

En stund senare passerar paret mig med en kartong. Kvinnan vinkar glatt åt mig och pekar på kartongen. Jag förstår att den här tårtan är för fantastisk för att lämna därhän. Hon frågar på spanska om jag tyckte om den. Jag svarar på engelska ”You made my day! This was absolute faboulus!” Hon ler och går.

Fyra dagar senare, stegar vi in i en bokbutik. Här ska det köpas spanskt lexikon! Mitt sällskap förklarar för kvinnan i butiken vad för slags lexikon han vill ha. Kvinnan lyssnar inte. Hon stirrar på mig. Och utbrister: La Senora con la tarta! Mitt sällskap säger förrvirrat ”No, no”. Men kvinnan och jag utropar ”Si,Yes,Si”!

Vi börjar prata; om Las Palmas, vad det finns att uppleva, vart vi kommer ifrån, ja allt. Det visar sig att hon är tyska (trots sitt sydeuropeiska utseende) och hon säger efter en stunds intensivt prat – Vi ses igen! Och ja. Jag tror vi gör det.

Möten kan ske på allehanda ställen. Som över en fantastisk tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar